”Man kan godt være bekymret for sit barns medieforbrug. Vi er her i hjemmet ikke så begejstrede for tweenage-sitcom-serier med stereotyper som den bitchede smukke pige, den kiksede kloge fyr, tyksakken og den uforbederlige bølle. Min niårige søn så lidt Disney Channel i formiddag, men jeg trøster mig med at vi så en film med monstre, morfinmisbrugere og transvestitter i går.”
Sådan fortæller Stig W. Jørgensen i Ekkorummet, der udkommer 5. juni 2013, om sin brug af genrefilm og nørdede emner som led i god børneopdragelse. I en moderne essaystil blander forfatteren anekdoter fra hverdagen med sprænglærde betragtninger om kulturelle og videnskabelige emner.
Nogle gange spørger man sig selv som forældre: Var det nu også rigtigt gjort? Var det nu rigtigt af mig at lade den niårige se den der film med uhyrer, gale videnskabsmænd, zombier, foruden transseksuelle, stofmisbrugere, fallit og (nu kommer det uhyggelige:) kæresteproblemer? Svaret er et klart ja.
– fra essayet ”Papmachémonstre, morfinmisbrugere og transvestitter i børneopdragelsens tjeneste”
I dag er der science fiction-begreber overalt – på film, i computerspil, i tegneserier, i reklamer. Min egen søn kendte ordet ”parallelverden”, da han gik i børnehave. Han havde det fra tegnefilm, ikke fra mig.
– Stig W. Jørgensen i interview i Berlingske Tidende, 15. marts 2013
Ekkorummet tager udgangspunkt i mødet mellem forskning, æstetik og menneskelige forhold. Det møde udfolder sig i science fiction-litteraturen, men også mange andre steder: i billedkunst, poesi og musik, i filosofi og tankeeksperimenter. Bogen fører den intellektuelt nysgerrige læser rundt i bl.a. evolutionsteori, Otto Frellos malerier, matematisk logik, erotisk fantasy, sprogfilosofi, Neil Gaimans tegneserier/Tori Amos’ sange, kunstig intelligens og Henrik Nordbrandts digte.
Bogen bygger på en blog, som forfatteren skrev frem til 2012. Stig W. Jørgensen (f. 1968) er uddannet datalingvist, oversætter af fagbøger og romaner i mange genrer og en af landets største eksperter i science fiction. Har skrevet Det virtuelle cocktailparty (2010) om genren.