Afrofuturismen er en relativt ny strømning indenfor fantastisk litteratur, der giver stemme til forfattere fra den afrikanske diaspora – det vil sige efterkommere af de afrikanere, der i sin tid blev bortført med vold og gjort til slaver, især i USA. Det er en litteratur der synliggør forholdene, både i historisk perspektiv og som de tager sig ud i dag. Den gør det på fantastisk vis, det vil sige ved at skrive om fremtiden, om rummet, om mystiske væsner og om ganske almindelige mennesker i specielle situationer.
Denne bog er den første antologi på dansk, der præsenterer afrofuturistisk science fiction – og, da der er en vis uenighed om definitionen, også ”det der ligner”. Antologien præsenterer bl.a. en af de første forløbere for afrofuturismen i form af en post-apokalyptisk novelle fra 1920’erne; markante noveller fra forfattere som de nye afrofuturister har taget som deres forbilleder; samt historier om tid og rum, kloning, virtual reality (og sex!), tidsrejser, kunst og sameksistensen med aliens.
Alle historierne er science fiction af den gode slags, der underholder under læsningen, men samtidig giver stof til eftertanke. For ud over den umiddelbare handling og de interessante personer, lægger de op til overvejelser, fx om hvordan vi tænker på andre (enkeltindivider, grupper, etniske konstellationer), på samfundet og på intet mindre end universet.
Indhold:
- Octavia Butler: Blodbarn
- Nalo Hopkinson: Ganger (Kuglelyn)
- Linda D. Addison: Adskilt, sammen
- W. E. B. Du Bois: Kometen
- Tananarive Due: Mor og datter
- Nisi Shawl: Maggier
- evie shockley: adskillelsesangst
- Kalamu ya Salaam: Tidstrance
- Jelani Wilson: 22XX:One-Shot
- Samuel R. Delany: Corona
- Omkring afrofuturisme. Efterord ved Lise Andreasen og Niels Dalgaard